«

»

jan
20

Onsdag 20 januari 2010

En oerhört skön dag i dag. Andra lediga dagen i rad. Så skönt att få sova till jag själv vaknar. I dag tänkte jag vända mitt allseende öga mot det samlade nyhetsflöde man kan hitta runtikring bland våra nyhetstidningars respektive nätupplagor; men innan jag gör det så tänkte jag återknyta till gårdagens inlägg. Det var ju på det viset att jag skrev lite om svordomar, och deras terapeutiska inverkan på vår upplevelse av lidande och smärta. I dag läste jag någonstans att det kommer att bli kallare till den kommande helgen. Jävla skit, tänkte jag. Jag summerade ihop den informationen med att det snöade i går. Det snöade i dag. Det ser ut att komma ännu mer snö dessutom. Jag antar därför att jag kommer att haspla ur mig, både en och annan, svordom innan det här jävla vintrandet är över. Jag är glad över att jag inte har ont någonstans. Smärta i kombination med all kyla och snö, hade förmodligen börjat inverka menligt på mitt bloggande.

En och annan svavelosande svordom kan förhöja, och krydda, ett redan färgat språk, det är jag helt överens med mig själv om. Men om huvuddelen av det använda språket koncentreras enbart runt själva utstötandet av svordomar… då är jag illa ute. Därför kommer jag förmodligen att behöva screena mina egna inlägg innan jag publicerar dem, just för att undvika att belasta dina synnerver med alltför kolorerat språkbruk. Eller helt enkelt – Om jag vill fortsätta att framstå som en lingvistisk ekvilibrist så framstår plötsligt nödvändigheten att, helt enkelt, sila tugget som mycket angelägen.

Nå, nog om detta. Vad händer där ute i den stora världen då, kan tro? Tja, detta är kanske inte någon nyhet direkt. Kanske mer lite fakta. Dyra fakta om en jävligt dyr bil. Har du någonsin funderat på att köpa en Bugatti Veyron? Gör inte det! Din ihopskrapade vinst på skraplotten kommer inte att räcka särskilt långt. Bara priset för inköpet hamnar på en bit över elva miljoner kronor. Japp, precis… ÖVER 11 000 000 kronor. Till detta förmodar jag att du kommer att få lägga upp en hel del slantar för att kunna försäkra monstret. Det lär faktiskt vara billigare att köpa ett privatjetplan.

Alla bilar, oavsett inköpspriset, måste servas. En planerad årsservice kommer att gräva ur cirka 150 000 spänn. Inte nog med det. I och med att bilfan presterar hastigheter runt 400 km/h så är det däckbyte var 400:e mil. Bilen kommer utrustad med Michelin Pilot Sport 2-sulor (däck, på svenska). En uppsättning kostar runt 200 000 kronor, och då är det bara fyra stycken. Funderar du på att få någon enstaka punktering så kostar den förmodligen en fjärdedel av priset, alltså ytterligare cirka 50 000 kronor. När du kört så långt som 1 600 mil så rekommenderas du byta fälgarna också. Det kalaset går på cirka 150 000 kronor.

Bilen är inte ekonomisk på något vis. Den drar cirka 2,41 kr/mil i blandad normal körning. Om du ens funderar på att gasa ur monstret litegrann så lär du knappt hinna fram till nästa bensinmack innan det är torrt i tanken. Den är svindyr att tävla på bana med, då den drar så omåttliga mängder bensin. Amerikanska biltidningen Autocar berättar om en Veyronägare som, för att spara en slant, transporterar sin bil på ett släp till banan, och tar sin privatjet själv. Då har vi satt det hela i perspektiv.

Med detta sagt så inser du säkert, precis som jag, att vid nästa storvinst, på V-65, skraplott eller liknande, är det bättre investerade pengar att satsa på ett privatjetplan istället. Men det är ju faktiskt en annan sak också med den här bilen. Hur jävla ur-macho den än är så är den faktiskt jävligt ful. Om man sedan summerar alla inköpspriser och upptäcker att bilfan kommer att kosta närmare 12 miljoner första året, med inköp, fälgar, nya däck, service och bensin, så kan man ju faktiskt köpa en mindre bilpark med SAAB’ar eller Volvo’s istället. Dessutom är de bilarna mer praktiska, för en Bugatti Veyron är så jävla trång att du förmodligen måste köra flera vändor till affären om du hade tänkt handla både mjölk och potatis samma dag! Det ska allt till en jävligt liten penis, om man måste köpa en sådan här bil. Då är det nog billigare att betala henne för att se nöjd ut!

Körglädjen då? Tja, man ska inte gilla både höga hastigheter och sjöfåglar i alla fall. Då kan det styra snett fullständigt. Klicka på den här länken så får du se. Trots priset hänger det fortfarande på föraren.

Planerar du att ha födelsedagsfest med mycket kröka? Det gjorde en 20-åring från Örebro. Han tog en lätt lastbil och drog ner till Tyskland för små diverseinköp till festen. Han blev stoppad i tullen och det konstaterades att han hade med sig 1 600 liter starköl, 12 liter vin, 30 liter starköl, 48 liter cider och 50 liter alkoläsk! Det blir 1749 liter kröka det! Lagom för ett ordentlig Svenskt trädgårdsparty!

Åklagaren hade svårt att tro på 20-åringens historia om hans rejäla fest, och menade istället att hans uppsåt var att sälja krökat vidare. Inför tingsrätten förklarade 20-åringen själv att han blivit smått chockad vid anblicken av den stora mängden, men vidhöll fortfarande att hans uppsåt var att ha en ordentlig jävla fest, faktiskt med 100 inbjudna människor. Tingsrätten valde att fria 20-åringen, som kommer att få tillbaka de beslagtagna rusdryckerna. Han kan glatt planera vidare för den kommande festen, för tingsrätten ansåg att hans historia var lite otrolig men faktiskt kan vara sann.

Har du fått någon inbjudan till den här festen? Om du har det så kan du ställa in dig på att du kommer att dricka en hel del. Varje festdeltagare kommer att kunna dricka så mycket som 32 burkar starköl, 1 glas vin, en kvarting starksprit, 1 stor burk cider och 1 stor burk alkoläsk! Risken för ett besök i fyllecellen, eller en magpumpning på lasarettet är överhängande. Du kan komma att få mycket ont och du kan komma på att du lider! Med andra ord så är risken stor att du kommer att svära så in i helvete… men naturligtvis bara i terapeutiskt syfte, för svordomarna hjälper ju mot smärta och upplevt lidande!

 

/Stefan

 

.

Permalänk till denna artikel: http://tankegrytan.se/?p=2217

Kommentera

%d bloggare gillar detta: