«

»

Apr
14

Osötad fortsättning!

Så rullar då dagarna så sakteliga iväg. Sockersuget är otroligt starkt ibland, men för det mesta känns det faktiskt bra. Jag var på restaurang i går, i tjänsten då. Det var ett “Kina-hak” i Köping. Jag upptäckte snart att de inte hade någonting alls i sitt kök, som jag kunde äta. Inte på deras lunchbuffé i alla fall. Där var allting kolhydratsspäckat: mjölet i såserna, mjölet i frityrsmeten, riset, allt mjöl i pastan… kort sagt var det mjöl i allt utom i kaffet och deras skitäckliga Lipton-te.

Eftersom att jag gör samtidigt uppehåll i kaffedrickandet så kvarstod alltså bara alternativ två: te! Det var då jag upptäckte hur äckligt Liptons te kan vara. Då skall det tilläggas att jag naturligtvis dricker mitt te utan socker eller mjölk. Om de någonsin tar in lite smaksatta sorter, eller Lapsang Souchong, så kanske jag återvänder dit någon gång, kanske.

Magen är i tillfälligt olag just nu. Den brukar göra så i början när man utesluter så mycket kolhydrater som möjligt. Fast jag har gått igenom det här några gånger tidigare. Det är inte bara en reaktion på kosten. Det är också en reaktion på avgiftningen från koffein och socker. Jag vet att te också innehåller lite koffein, men inte lika mycket som i kaffe. Magen kommer i alla fall att stabilisera sig inom några dagar, that’s for sure!

Jag märker hur starkt beroendet efter socker kan vara. Då jag satt på kinahaket, i går, upplevde jag det som att jag var hungrig utav bara helvete. Detta trots att jag redan hade ätit, bara en liten stund innan vi åkte dit. Jag för-åt, för jag fattade att det skulle bli klent med saker jag kunde äta därifrån. Men då gör alltså sockerberoendet att hjärnan signalerar “hunger”, trots att magsäcken redan är fylld. Fatta, vad oerhört starkt sockerberoendet kan vara!

Jag kommer kanske att börja smyga in lite kolhydrater i kosten igen då jag avgiftat mig klart, och kroppen hunnit stabilisera sig en aning, fast det visar sig hur det blir. Om beroendemekanismen är väldigt stark, som t.ex. alkoholister kan uppleva, så måste jag förmodligen alltid vakta på vad jag stoppar i mig i fortsättningen. Man säger ju sällan till en narkoman att han måste sluta knarka… och sedan kanske bara ta litegrann ibland… då och då. Man säger heller inte till en alkoholist att han måste sluta supa, och sedan börja lite med starköl bara. Ett beroende är ett beroende! Punkt slut!

Jag letar hela tiden efter dolda sockerfällor. Så fort jag hittar en “läcka” så försöker jag genast täta den. Det är svårt att inte bli lite manisk i detta. Men så hänger ju ganska mycket på att man lyckas också. Man vill ju gärna undvika framtida amputationer, synproblem, hjärt- och kärlproblem, strokerisk och för tidig död… bland annat alltså!

Amputation

Amputation

.

Stroke

Stroke

.

Syntavla

Synproblem

.

Sådant är jag alltså upptagen med för närvarande, att fortsätta min “avsockring” alltså! Till min oerhörda glädje kan jag meddela att det faktiskt fungerar riktigt bra. Dåsigheten är borta. Jag har upplevt mig som ganska dåsig, rätt länge nu. Tröttheten har varit oerhörd och jag har trott att det berott på att jag sovit för lite, men 8 – 10 timmar borde räcka. Jag har klarat mig underbart på 5 timmars sömn tidigare. Men nu börjar alltså sömnbehovet sjunka ner mot rimligare nivåer igen. Jag rör mig mer obesvärat också. Andfåddheten, vid fysisk ansträngning, som tidigare varit lite besvärande, är redan nästan borta. Kort sagt mår HELA jag mycket bättre. Jag känner mig piggare och mer harmonisk än på länge. Inte minst är humöret redan MYCKET MYCKET stabilare! T.o.m. om DET var den ENDA vinsten så vore det värt allt besvär!

Jag försöker ta lite promenader då och då också. För sakens skull installerade jag en App i min telefon. Den heter RunKeeper och man använder den till att, via GPS, hålla koll på hur långt man t.ex. promenerar. Den håller koll på hastighet och den plottar ut vägen på en karta, så man kan se vart man promenerat. Jag har ställt in den så att den dessutom lägger upp resultatet på min FaceBooksida. Då blir motivationen lite större också, när alla vänner kan se alla siffror. Man skall inte överdriva, så jag försöker hålla promenaderna till mellan 3 och 6 kilometer per tillfälle. Det räcker. Jag skall bara röra mer på mig, inte träna för marathon! Dessutom är det ju så underbart skönt att passa på med dessa, ändå nödvändiga, förändringar nu när våren bryter igenom och solen står som spön i backen, som om den hade betalt för det.

Nu är det dags att ta itu med denna dag. Jag ska börja med att publicera detta, och sedan ta en stor kopp Lapsang Souchong. Efter en sådan kopp brukar hela världen verka som en glad operett!

Må så gott i vårvädret och… stay safe!

Må dina fienders skägg växa inåt… och må deras kameler gå törstiga!

/Stefan, som är osötad!

.

 

Permalänk till denna artikel: http://tankegrytan.se/?p=3018

Kommentera

%d bloggare gillar detta: